F A N K A R

مقالات

اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای

اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای

برای ایجاد سازه هایی از جنس فولاد به وسیله آهن آلات از شیوه های گوناگونی مثل: جوشکاری کردن یا پیچ و مهره استفاده می شود که هر کدام مزیت و عیوبی دارند. در ادامه به شرح اسکلت فلزی پیچ و مهره ای می پردازیم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

کاربردهای اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای

در عصر جدید، در ایران از این سازه های فولادی استفاده فراوانی می شود. یکی از اصلی ترین قطعات سازه های فولادی که وظیفه نگهداری قطعات دیگر را به عهده دارد اتصالات قطعات هستند. مثل دیگر سازه های فولادی در ایران، در به اجرا درآوردن اسکلت های پیچ و مهره ای ممکن است به صورت صحیح اجرا نشوند.

اولین عامل تأثیرگذار در یمن.اختی اسکلت های فولادی، اتصالات هستند. اگر اتصالات محکم نباشند سازه دچار آسیب می شود. به دلیل حیاتی بودن تأثیر اتصالات، نوع قالب آن برمبنای نوع اتصال معین می شود. مشکل دار شدن قطعات سازه، به دلیل اتصالات ضعیف است.

بررسی سه اتصال اصلی در سازه ها

اولین اتصال پرچ نام دارد. این میخ پرچ ها که در متصل کردن قطعات استفاده می شوند دارای سایزها و شکل های گوناگونی هستند. ویژگی های میخ پرچ هایی که در سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد مانند: ضخامت آن ها، جنس و میزان طول آن ها به وسیله مهندس سازه تعیین شده و در نقشه سازه انتقال می یابد.

مکان قرارگرفتن سوراخ این میخ در قطعه های فولادی مقداری بزرگ تر گرفته می شود علاوه بر آن ویژگی های سوراخ ها با مکان دقیقشان در نقشه سازه مشخص می شود. اتصال بعدی پیچ است. پیچ های متصل کننده آهن آلات، سایزها، شکل ها و جنس های گوناگونی دارند. قواعد کلی متصل کردن پیچ مثل اتصال پرچ ها می باشد.تنها فرق آن ها در این است که در آن به جای پرچ کوبی برای سفت کردن قطعه، پیچ و مهره بکار می گیرند.

اتصال سوم اتصال جوش است. یکی از رایج ترین اتصالات در سازه های فولادی، اتصالات جوشی هستند. از بین روش های گوناگون جوشکاری، نوع قوس الکتریکی با الکترود روکش دار متداول تر است. مقاومت اتصالات در پیش گیری از خرابی سازه، نقش مهمی دارد. به همین دلیل میزان کیفیت، شیوه و ویژگی های جوشکاری بسیار مهم می باشد.

باید نوع الکترودی که استفاده می شود، وضعیت جوشکاری ابعاد و چگونگی جوش ها و ... با جزئیات در نقشه آورده شود. به صورت کلی ۵ نوع اتصال جوشی برمبنای ظاهر قطعه سازه های فولادی صورت می گیرد.

نکاتی برای اجرای اسکلت پیچ و مهره

در عصر حاضر استفاده کردن از اسکلت پیچ و مهره در ساخت های جدید به فراوانی قابل مشاهده می باشد. در زمان های قبل، استفاده کردن از سازه های پیچ و مهره ای فقط مربوط به سوله ها و مجتمع های صنعتی و در بخش های نفت و گاز بوده است. اما اکنون از این سازه به صورت فراوان در آپارتمان های اداری، آپارتمان های مسکونی و بازرگانی استفاده می شود.

این سازه ها به دلیل نصب شدن سریع و لازم نداشتن کار جوشکاری به میزانی زیاد مورد توجه قرار گرفته اند.

معایب اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای

مهم ترین عیب اتصالات پیچی اجرای غیر صحیح یا اشتباه سوراخ ها و عدم رعایت مقدار پیش تنیدگی آن ها و در آخر انطباق نداشتن آن ها موقع اجرا کردن می باشد. به این ترتیب توجه به مکان سوراخ ها و استفاده از ابزار مناسب برای این کار بسیار مهم است.

مزایا اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای

مزیت این اسکلت از قبل ساخته شده پیچ و مهره ای دربرابر اسکلت های دیگر شامل موارد زیر می شود.

سرعت اجرای سازه: سرعت اجرای آن در مقابل  اتصالات جوشی بیش تر است. سازه های پیچ و مهره ای به دلیل سرعت زیادی که دارند بسیار رایج اند. در این سازه ها به دلیل نیاز نداشتن به جوشکاری در مکان نصب سازه، فقط با قراردادن قطعه ها و محکم کردن پیچ و مهره کار انجام می شود.

کیفیت ایجاد سازه با امکانات حاضر در کمپانی و براساس نقشه ها و زیر نظارت کنترل کیفی در مقایسه با سازه های جوشی که در مکان نصب سازه ایجاد می شوند بالاتر است. علاوه بر آن چه از نظر تئوری و چه از نظر اجرا بناهای پیچ و مهره ای به علت کیفیت بالاتر، استحکام و پایدار بیش تری دربرابر زلزله و نیروهای طبیعی دارند.

ساخت این ساختمان پیچ و مهره ای از نظر اقتصادی مبلغ کم تری را مشمول صاحب آن می کند. اما این به این معنی نخواهد بود که در دو سازه که مقاطع آن کاملا یکی است بنای پیچ و مهره ای ارزان تر باشد. ولی به سبب آزاد بودن طراح در بهینه کردن و ایجاد مقاطع سبک تر، امکان کاهش دادن وزن آن به وسیله طراح به آسانی ممکن است.

علاوه بر آن در درجه حرارت زیاد، اغلب اتصالات پیچ و مهره ای استحکام بیش تری در مقابل حرارت دارند. و همین طور احتمال نابودی سازه خیلی کم تر از اتصالات جوشی می باشد. علاوه بر آن اغلب در شهرها به علت عدم وجود موقعیت و محل مناسب برای ساخت، بیش تر پیمانکاران دچار مشکل زیاد شده اند و با استفاده کردن از این سازه ها، امکان اجرا پرجمعیت ترین و کم حجم ترین وضعیت ها را ایجاد کرده است.

در همه کشورهای آمریکایی و کشورهای اروپایی، همه سازه ها به شکل پیچ و مهره ای به اجرا در می آیند. مگر در سازه هایی که اهمیت کمی دارند و اتصالات آن جوشی هست که از دلیل های اصلی استفاده کردن از این نوع سازه در این کشورها، کارکرد بهتر آن ها و سابقه زیادشان در سازه های فولادی است.

جمع بندی

در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از اسکلت فلزی پیچ و مهره ای زیاد شده است. در مطالب بالا به شرح چیستی این اسکلت و بررسی مزایا و معایب آن پرداخته ایم. علاوه بر آن موارد کاربرد آن ها و مقایسه آن ها با سایر سازه ها را توضیح داده ایم. برای دریافت اطلاعات بیش تر با ما در ارتباط باشید. ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.