F A N K A R

مقالات

میزان مصرف پیچ و مهره در سازه

میزان مصرف پیچ و مهره در سازه

برای اتصال کردن در سازه های فولادی از جمله آهن آلات اغلب از پیچ و مهره و همچنین روش جوشکاری استفاده می شود. هر کدام از این روش های اتصال با توجه به سازه مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام نیز مزایا و ویژگی های مختص به خود را دارد. با توجه به اینکه این روزها سازه های فولادی در کشورمان از رونق بالایی برخوردار است به همین خاطر کاربرد پیج و مهره و روش جوشکاری نیز در ورق های فولادی اهمیت بالایی دارد. با توجه به اهمیت پیچ و مهره در سازه ما قصد داریم در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم و اطلاعاتی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

میزان مصرف پیچ و مهره در سازه

پیچ و مهره های ریز و درشت کارایی بالایی در سازه های فولادی دارند در واقع این ورق های با قطعات فلزی با آن همه هیبت و بزرگی برای متصل شده به یکدیگر به لوازم ریزی همچون پیچ و مهره نیاز دارند.

به طور کلی می توان بیان کرد که در ساخت یک اسکلت سازه از ابتدا تا انتهای کار ساختمان پیچ و مهره باید حضور دائمی داشته باشند در واقع سازه ها و قطعات فولادی تنها به کمک همین پیچ و مهره ها در ابعاد ریز و درشت می توانند اسکلت ساختمان های تجاری و مسکونی را پایه گذاری کنند. هر کدام از پیج و مهره ها با توجه به جنس، سایز کاربردهای متنوعی دارند که اغلب از آنها در قسمت های مختلف سازه جهت متصل کردن و پایه گذاری اسکلت سازه مورد استفاده قرار می گیرند. از پیچ و مهره  علاوه بر ساختمان سازی می توان از ان برای پل سازی، سوله، سازه، اسکلت فلزی و همچنین صنایع نفت و پتروشیمی و گاز نیز استفاده کرد. در بین انواع متنوع پیچ و مهره می توان پیچ سر شش گوش را از پر کاربردترین پیچ به حساب آورد که اغلب در اسکلت های فلزی، سوله و سازهای فلزی به کار می رود. میزان مصرف پچ و مهره در سازه باید در حد استاندارد باشد به این دلیل که استفاده بیش از حد پیچ و مهره موجب آسیب های زیادی به اسکلت سازه می شود و در نهایت نتیجه موفقی حاصل نمی شود. به عنوان مثال پیچ سر شش گوش از جمله پیچهایی هست که مقاومت و سختی بالایی دارد و در محیط های پر فشار با رطوب بالا نیز استفاده می شود از طرفی میزان مصرفی این پیچ در سازه نیز باید در حد استاندراد و با توجه به نواحی متصل کردن سازه باشد.

 

سازه های فولادی با اسکلت پیچ و مهره

این روزها استفاده از قطعات فولادی در سازها از رشد بالایی برخودار است که همین امر موجب استفاده زیاد از پیچ و مهره در سازهای فولادی می شود. البته در گذشته از پیچ و مهره تنها در صنایع نفت و گاز، سوله ها و مجتمع های صنعتی استفاده می شد این روزها شاهد استفاده زیاد از پیچ و مهره در ساختمان های تجاری و مسکونی نیز هستیم. در سازهای فولادی عملیات جوشکاری دشواری های خاص خود را دارد و زمان زیادی برای استفاده از این روش جهت متصل کردن قطعات فولادی صرف می شود اما با بکارگیری از پچ و مهره در سازهای فولادی به طور مسلم این مشکلات برطرف می شود. استفاده از پیچ و مهره در سازهای فولادی برعکس روش جوشکاری به زمان زیادی نیاز ندارد بلکه در کمترین زمان با سرعت بالاتری نیز انجام می شود.

مزایای اتصالات پیچ و مهره ای

همان طور که در متن بالا اشاره کردیم برای اتصال سازهای فولادی از روش جوشکاری و پیچ و مهره  استفاده می شود. البته با توجه به اینکه پیچ و مهره در سازهای فولادی از عوامل مخرب به دور هست و همچنین کیفیت ساخت بالاتری دارد به همین منظور از آن در سازهای فولادی استفاده می شود.استفاده از پیچ و مهره در سازه با مزایایی فراوانی همراه خواهد بود که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت.

پیچ و مهره در برابر عواملی نظیر سیل و زلزله مقاومت بالایی دارد و همچینی از کیفیت ساخت بالاتری نیز برخوردار است به همین دلیل به عنوان یک گزینه مناسب در سازهای دهانه سوله ها و همچنین ساختمان های مرتفع بکار می رود. از طرفی پیچ و مهره ایمنی بالاتری نسبت به روش جوشکاری دارد به این دلیل که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالاتری نسبت به روش جوشکاری دارد. هزینه ساخت پیچ و مهره به مراتب کمتر از سازه های جوشی است به این دلیل که در ساخت سازه پیچ و مهره از مواد سبک تر استفاده می شود که مقرون به صرفه بوده و هزینه آن به نسبت سازهای جوشی کمتر نیز هست. از مزایای دیگر سازه پیچ و مهره این است که رواج جهانی دارد و اغلب تمامی سازهای فولادی با استفاده از سازهای پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شود به همین دلیل شهرت جهانی دارد. از مزایای دیگر اتصالات پیچ و مهره می توان به مواردی همچون عدم نیاز به نیروی کارگر ماهر، متناسب با شرایط محیطی کار، کم هزینه بودن کارهای نصب و اجرا، محدودیت در تامین وسایل و تجهیزات جوشکاری، بی سرو صدا بودن در زمان نصب و همچنین امکان باز نمودن سازه و استفاده مجدد اشاره کرد.

سخن پایانی

سازهای پیج و مهره ای نه تنها در کشورمان ایران بلکه در همه کشورها شناخته شده است و به نسبت روش جوشکاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. برای اتصال کردن در سازه های فولادی از جمله آهن الات اغلب از پیچ و مهره و همچنین روش جوشکاری استفاده می شود. هر کدام از این روش های اتصال با توجه به سازه مورد استفاده قرار می گیرند.

پیچ و مهره های ریز و درشت کارآیی بالایی در سازه های فولادی دارند در واقع این ورق های با قطعات فلزی با آن همه هیبت و بزرگی برای متصل شده به یکدیگر به لوازم ریزی همچون پیچ و مهره نیاز دارند. به طور کلی می توان بیان کرد که اسکلت سازه ها بدون استفاده از پیچ و مهره از مقاومت و استحکام کمتری برخوردار است که همین امر موجب استفاده از پیچ و مهره ادر سازه ها از جمله سازه های فولادی می شود.