F A N K A R

مقالات

وابستگی بازار آهن با دیگر بازارها

وابستگی بازار آهن با دیگر بازارها

به طور مسلم عوامل متعددی بر بازار آهن تاثیر می گذارد برای مثال  قیمت دلار بر بازار آهن رابطه مستقیمی دارد. در همه کشورها صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر تامین کننده مواد اولیه محصولات بیشماری است که در صنایع مختلف تولید می شود. به طور مسلم کشورهایی که دارای صنعت فولاد بیشتری هستند نقش قابل توجهی در اقتصاد صنعتی دنیا دارند. از طرفی این کشورها با توجه به اقتصاد کلان در بازار قدرت بیشتری دارند و می توانند قیمت فولاد ، آهن و سایر محصولات را تعیین کنند.

کشورهای آمریکا، هند و چین از جمله کشورهایی هستند که نقش قابل توجهی در تعیین قیمت های فولاد، آهن ، ورق گالوانیزه و ورق روغنی دارند. قیمت دلار در این کشورها تاثیر مستقیمی بر قیمت آهن و محصولات فلزی دارد. علاوه بر این قیمت دلار در این کشورها بر قیمت محصولاتی مانند خودرو، ساختمان سازی و صنایع غذایی نیز تاثیر مستقیمی دارد. با افزایش قیمت دلار قیمت محصولات فولادی و آهن نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

 به دلیل افزایش قیمت دلار برخی از تولید کنندگان فرصت را غنیمت شمرده و به صادرات این محصولات می پردازند. با افزایش تقاضای خارجی و به دنبال آن افزایش صادرات این محصولات ، میزان کمتری از ورقه های آهن و فولاد در بازار موجود است که همین امر موجب تشدید قیمت آهن و فولاد در کشورمان می شود. در ادامه به وابستگی آهن به دیگر بازارها اشاره میکنیم.

وابستگی بازار آهن به قیمت دلار

قیمت دلار از مهمترین عواملی است که بر بازار آهن تاثیر بسزایی دارد. این روزها با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات موجود در بازار به دلیل نبود چشم انداز روشن در قیمت دلار بازار فولاد و آهن در بلاتکلیفی به سر می برد.

 با توجه به نوسانات اخیر در بازار این محصولات، وضعیت کرونایی  و همچنین افزایش قیمت دلار نمی توان اطلاعات دقیقی از میزان تقاضا برای این محصول در بازار به دست آورد. اما به طور کلی هر گونه افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت آهن و محصولات فولادی در بازار آهن خواهیم بود.

وابستگی قیمت نفت و فولاد

بررسی های انجام شده در بازار حاکی از این مطلب است که 15 درصد از قیمت محصولات فولادی در بازار به مقدار مصرف انرژی وابسته است. اگر چه قیمت نفت و فولاد وابسته به هم است اما خاطر نشان می کنیم که در میزان مصرف فولاد تغییرات قیمت هیچ تاثیری ندارد. در واقع قیمت نفت در بازارهای جهانی همچون یک شمشیر دو لبه است که در صورت ارزان شدن این محصول در کشورهای مصرف کننده نفت، این کشورها با رشد اقتصادی بالاتری روبه رو خواهند شد. از طرفی در صورت گران شدن قیمت نفت نیز این کشورهای تولید کننده هستند که با رشد بالای اقتصادی روبه رو می شوند و در نتیجه جهت گیری کشورهای توسعه یافته در تولید فولاد با ارزش افزوده بالا، در اکثر کشورها تلاش زیادی با هدف بهبود خواص فولاد انجام می شود. در واقع کیفیت بالای محصولات اهمیت بالاتری نسبت به تولید محصولات معمولی و خام دارد.

بورس فلزات

در بورس کالا از جمله بورس فلزات تعداد زیادی از عرضه کنندگان محصولات فولادی خود را عرضه می کنند. در بورس فلزات محصولات بعد از بازرسی کارشناسی  از نظر سطح کیفیت توسط کارشناسان بورس کالا قیمت گذاری می شود و برای خریداران محصولات فلزی به بازار عرضه می شود.

در بورس کالا محصولاتی همچون فلزات، گندم ، برنج و پنبه معامله می شود. در بورس فلزات نیز محصولات فولادی در کنار هم قرار می گیرند و پس از بازرسی به بازار عرضه می شود. یکی از مهمترین مزایای بورس فلزات این است که نهادهای تنظیم کننده و نظارتی در بازار حضور دارند و همه مصرف کنندگان و تولید گنندگان این کالاها به یک نسبت از مزایای مقررات و قوانین حاکم بر بورس سهم می برند.

همان طور که می دانید فلزات نقش قابل توجهی در اقتصاد جهانی دارند و در این راستا کشورمان ایران از عمده کشورهایی است که به دلیل قرار گرفتن در محدوده جغرافیایی مطلوب دارای معادن فلز زیادی است. طی این سالها کشورمان ایران با برخورداری از معادن فلزی زیاد توانسته در تولید فلزات اساسی و مهم به عنوان یک کشور مطرح در جهان شناخته شود.

با سرمایه گذاری در زمینه تولید فلزات اساسی موجب افزایش سرمایه گذاری های متعدد شده است که در همین رابطه شرکت ها و کارخانه های فعال در این حوزه فعالیت می کنند. هم اکنون گروه محصولات فلزی ایران به عنوان حجیم ترین گروه بازاری در بازار ارزش بالایی دارد که این امر از نظر اقتصاد با رشد اقتصادی بالایی همراه است. بورس فلزات این روزها اهمیت بالایی پیدا کرده و با توجه به نوسانات و شرایط اقتصادی از جایگاه مطلوبی برخوردار است. ناگفته نماند؛ که صنایع فلزی در ایران با هدف تولید فلزات با کیفیت و جلوگیری از خام فروشی به فعالیت می پردازد. در نتیجه درآمدهای حاصل از فروش محصولات فلزی با کیفیت قطعا روز به روز رشد بالایی خواهد داشت.

 

تاثیر قیمت آهن آلات بر قیمت مسکن

آهن آلات از جمله مصالح مهم و ضروری هستند که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. افزایش در قیمت آهن آلات تاثیر مستقیمی بر قیمت مسکن دارد این روزها با افزایش قیمت مصالحی همچون آهن آلات شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم. با توجه به تحریم ها و شرایط اقتصادی بازار این روزها با افزایش 50 درصدی قیمت آهن آلات میزان تمام شده قیمت مسکن نیز رشد بالایی دارد.

آهن آلات و مصالح مصرفی از جمله سیمان در پروژه های ساختمان سازی از اقلامی هستند که در صورت افزایش قیمت در این محصولات، قیمت مسکن نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. هزینه های مربوط به پروژه های ساختمان سازی این روزها رشد بالایی داشته است از طرفی قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرده است که این روند موجب کاهش خرید و تقاضا برای مسکن می شود. طی روند افزایش قیمت آهن الات در پروژه های ساخت و ساز موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد که در ادامه ساخت مسکن نیز روند کاهشی را تجربه خواهد کرد. ساخت مسکن روند کاهش را طی خواهد کرد چرا که به علت افزایش قیمت آهن آلات پیمانکاران با چالش های زیادی از جمله افزایش هزینه ها روبرو خواهند شد که همین علت موجب کاهش رشد چشمگیر پروژه های ساخت و ساز می شود.