F A N K A R

مقالات

کاربرد انواع محصولات فولادی در صنعت ساختمان سازی

کاربرد انواع محصولات فولادی در صنعت ساختمان سازی

 انواع مختلف محصولات فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، ورق فولادی، قوطی و پروفیل ها و غیره کاربرد متنوع و گسترده ای در صنعت ساختمان سازی دارند. به طور کلی آهن آلاتی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند از سختی و استحکام بالایی برخوردارند. به دلیل استحکام و مقاومتی که در فلز آهن وجود دارد، در صنعت ساختمان سازی از آن به وفور استفاده می‌شود.

کاربرد میلگرد

میلگرد یکی از عناصری است که استفاده از آن در ساختمان سازی اهمیت بالایی دارد. در پروژه های ساختمان سازی اگر چه بتن مقاومت فشاری زیادی دارد اما از مقاومت کششی مناسبی برخوردار نیست به همین خاطر از میلگرد برای تقویت بتن در سازه استفاده می شود. بتن یکی از مصالحی است که در ساختمان سازی طی تغییرات دمایی بر اثر انبساط و انقباض در ساختمان به راحتی ترک خواهد خورد مهندسین سازه در قرن هجدهم با بکار بردن میلگرد در سازه تا حدی مانع از ترک خوردگی بتن در ساختمان شدند.

 آنها طی انجام پروژه های مختلف ساختمان سازی به این نتیجه رسیده بودند که با بکار بردن میلگرد در سازه می توان بتن را تقویت کرد و مانع از ترک خوردگی آن شد. با توجه به کارآیی میلگرد بکار بردن آن در ساختمان سازی برای تقویت بتن یکی از کاربرد اصلی آن در ساختمان سازی محسوب می شود.

میلگردها انواع متنوعی دارند از هر کدام در قسمت های مختلفی از ساختمان نظیر سقف، دیوارها و .... بکار می رود.

کاربرد تیر آهن

تیر آهن یکی از معروف ترین مصالحی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع در تیر آهن با توجه به سایزی که هر کدام دارند بسیار بالا است و اغلب هر کدام از سایز تیر آهن در قسمت های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. از تیر آهن های که سایز کوچکتری دارند در پروژه های کوچک ساختمان سازی استفاده می شود و از تیر آهن های که سایز بزرگتری دارند اغلب در پروژه های سنگین تر همچون برج ها و پل ها استفاده می شود.

در ادامه کاربرد هر یک از تیر آهن ها  را در ساختمان بیان خواهیم کرد.

از تیر آهن سایز 12 در قسمت های مختلف ساختمان نظیر پوشش سقف طبقات، ستون و تیر استفاده می شود.

در ساخت خرپا، نعل، پوشش سقف و تیرهای رفعی سازه از سایز 14 تیر آهن استفاده می شود.

سایز 16 تیر آهن نیز در ساخت خرپا، پوشش سقف، ساخت نعل،پل های زنبوری و ساخت تیرهای فرعی بکار می رود.

 

سایز 18 تیر آهن  نیز اغلب در قسمت های سنگین سازه مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساختمان های سنگین و بزرگ و علاوه بر آن در طبقات زیرین ساختمان از سایز 20 تیر آهن استفاده می شود.

برای استفاده از تیر آهن ها در سایزهای مختلف باید با توجه به نقشه و شرایط مشخص کرد کدام تیر آهن با کدام سایز در چه قسمت هایی از سازه مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ورق فولادی

یکی از فلزات پر کاربرد در جهان فولاد است که از آن ورقه های فلزی در انواع متنوعی تولید می شود. هر کدام از این ورقه های فلزی در صنعت ساختمان سازی و دیگر صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت ساختمان سازی بر روی این ورقه های فلزی و محک می توان عملیاتی نظیر تراشیدن، چین خوردگی، برش کاری، سوراخ کردن و ..... را انجام داد.

 

کاربرد لوله فولادی

لوله های فولادی از نظر شکل ظاهری به صورت استوانه تو خالی است که برای نگهداری و انتقال سایر مایعات و مواد مورد نیاز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع مختلف با توجه به موادی که در این لوله ها نگهداری و انتقال داده می شود از لوله های فولادی با طول های مختلف بکار گرفته می شود. در صنعت ساختمان سازی از لوله فولادی به عنوان لوله های توکار در ساختمان استفاده می شود. علاوه بر صنعت ساختمان سازی از لوله های فولادی در صنعت های مختلفی نظیر پل سازی، خودرو سازی، لوازم خانگی، کشاورزی، ساخت تجهیزات پزشکی ، داربست استفاده می شود همچنین در مراکز تفریحی نیز لوله های فولادی برای فراهم کردن امکانات بهتر بکار گرفته می شود.

 

کاربرد نبشی، ناودانی و سپری نبشی

نبشی، ناودانی و سپری نبشی به عنوان محصولات فولادی در ساختمان سازی و صنایع مختلف بکار گرفته می شوند به عنوان مثال در درب و پنجره ساختمان از این محصولات فولادی استفاده می شود. در ادامه کاربرد هر کدام از نبشی، ناودانی و سپری را در صنایع مختلف بیان خواهیم کرد.

از کاربردهای نبشی در صنایع مختلف می توان به صنعت مبلمان سازی، چهار چوب، بادبندها، دکل های انتقال نیرو، ماشین آلات ، تقویت سازه و تکیه گاه اشاره کرد. سپری هم اغلب در ساختمان سازی در قسمت های مختلف ساختمان همچون ساخت درب و پنجره، سقف و نماهای شیشه ای، سد سازی، اسکلت گلخانه، اتصال پل به ستون ها، نورگیر زیر زمین و سازه های فلزی بکار می رود.

ناودانی هم به نوبه خود اغلب در تیرها، خر پا و به عنوان قوطی در ستون ها بکار می رود.

کاربرد قوطی و پروفیل

قوطی و پروفیل هم کاربردهای مختلف در صنعت سازه و دیگر صنایع دارد به عنوان مثال از پروفیل های مستطیل و مربعی شکل به عنوان یک حفظ و نرده فلزی در کنار راه پله ها، نرده کشی دور دیوارهای کارخانه ها و همچنین در درب و پنجره ساختمان ها بکار می رود.

از قوطی و پروفیل در صنایع مختلف استفاده می شود که در ادامه کاربرد این دو محصول را در این صنایع مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کاربرد پزشکی

قوطی و پروفیل در پزشکی برای تولید تجهیزات آزمایشگاهی و تخت های بیمارستانی بکار گرفته می شود.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی

پروفیل انواع متنوعی دارد که نوع ستونی آن اغلب در تولید انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی درون شهری و برون شهری استفاده می شود.

وسایل و لوازم خانه

سرویس های غذا خوری، جالباسی، تخت خواب های فلزی، زیر پایه ها و قفسه های فلزی و همچنین مبلمان فلزی از جمله وسایل و لوازم خانگی هستند که از پروفیل ساخته می شوند.

صنایع خودرو سازی

از قوطی و پروفیل اغلب در صنعت خودرو سازی نیز استفاده می شود. در ساخت تریلرها، استراکچرها، چرخ دستی های برقی، یدک کش ها و بار بندها قوطی و پروفیل نقش برجسته ای دارد که در نگاه اول می توان به اهمیت این دو محصول در صنعت خودرو سازی پی برد.

 

سخن پایانی

محصولات فولادی در صنعت ساختمان سازی اهمیت بالایی دارند در واقع استفاده از هر کدام از این محصولات در فرآیند و پیش برد پروژه های ساخت و ساز نقش بسزایی دارند که نمی توان کاربرد هر کدام را در صنعت ساختمان سازی نادیده گرفت.