F A N K A R

مقالات

مقایسه میلگرد سبک و سنگین

مقایسه میلگرد سبک و سنگین

میلگردها به عنوان یکی از پراستفاده ترین مصالح بکاره رفته در ساخت سازه ها و استحکام بخشیدن به سازها نقش بسزایی دارند. کاربرد این مصالح در سازه های بتنی منجر به تقویت آن ها شده و می توانند مقاومت و دوام سازه ها را افزایش دهند. به طور کلی میلگردهای موجود در بازار آهن و فولاد به دو گروه میلگردهای سبک و سنگین طبقه بندی می شوند که هر کدام از آن ها کاربردها و استفاده های گوناگونی دارند و جهت استفاده در موقعیت های گوناگونی به کار برده می شوند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی هر کدام از این میلگردها و کاربردهای مختلف آن ها بپردازیم.

میلگرد سبک

به انواعی از میلگردها که وزن آن ها از میزان استاندارد پایین تر باشد، میلگردهای سبک گفته می شود که ابعاد این نوع میلگردها بر اساس استانداردهای مشخصی از قبل تعیین شده می باشند. چنان چه وزن این نوع از میلگردها از مقادیر استاندارد آن کم تر باشد، ممکن است قادر به تحمل فشارها و بارهای وارد شده بر آن ها نبوده و در نهایت باعث ضعف سازه و خرابی آن شوند. وزن میلگرد عامل اصلی در تعیین طول و قطر و اندازه میلگردها می باشد. هر چه وزن و بالتبع طول میلگردها کم تر باشد، نوع آج میلگردها نیز متغیر خواهد بود. به طور کلی میلگردهایی که جهت احداث ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند قطری بین 6 الی 30 میلی متر دارند و سایز آن ها شامل سایز 8، 10 و 12 می باشد.

کاربرد میلگرد سبک

کاربرد میلگردهای سبک به طور عمده در تقویت آهن و همچنین استفاده تحت عنوان حفاظ در سازه ها می باشد تا از این طریق بتوانند میزان استحکام و دوام سازه مد نظر را افزایش دهند. البته لازم به ذکر است که میلگردهای سبک در صورتی که از کلیه پارامترهای استاندارد برخوردار باشند می توانند در تمام قسمت های یک سازه مورد استفاده قرار گیرند. با این وجود عمده کاربرد میلگردهای سبک به عنوان حفاظ و تقویت کننده در سازه ها می باشند. میلگردهایی که وزن آن ها از میزان استاندارد پایین تر باشد میلگردهای ضعیفی بوده و نمی توانند بارهای وارده به سازه را به خوبی تحمل کرده و در نهایت دچار شکستگی و خرابی خواهند شد.

میلگرد سنگین

همان طور که می دانید، میلگردها انواع و اقسام گوناگونی دارند که در میان آن ها، عدد مشخص شده به عنوان وزن هر آرماتور بیانگر سبک و یا سنگین بودن میلگرد مربوطه می باشد. به طور کلی هر چقدر که وزن یک میلگرد بالاتر باشد، ضخامت و پهنای آن نیز مقدار بالاتری خواهد بود. میلگردهایی که از وزن بیش تری برخوردار می باشند در پروژه های ساخت و سازهای سنگین بیش تر از سایر انواع میلگردها کاربرد دارند. برای این که بتوانید وزن هر کدام از میلگردها را به درستی محاسبه نمایید، لازم است تا از جدول وزنی میلگردها استفاده نمایید. هر کدام از کارخانه هایی که اقدام به تولید محصولات فولادی می نمایند برای محصولات تولیدی خود یک عدد از این جدول ها نیز تهیه می نمایند که خریداران بتوانند با استفاده از آن ها، سایز و وزن و ابعاد میلگردهای مورد نیاز خود را به درستی تعیین کنند. تولید میلگردهای سنگین به دشواری و پیچیدگی روند تولید میلگردهای سبک نمی باشد؛ به همین علت هم تعداد کارخانه های تولید کننده میلگردهای سنگین در مقایسه با تولید کننده های میلگردهای سبک بسیار بیش تر می باشد. در مقایسه میلگردهای سبک و سنگین وقتی وزن یک شاخه از میلگردهای سبک را با وزن یک شاخه میلگرد سنگین مقایسه می کنیم، یک شاخه میلگرد سنگین قیمت بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد، از این رو در مواقعی که بخواهید هم از نظر فنی و هم از لحاظ اقتصادی به صرفه عمل کنید، تهیه میلگردهای سبک و استاندارد برای شما مناسب تر خواهد بود.

کاربرد میلگرد سنگین

از میلگردهای سنگین در کلیه مواردی که از میلگردهای آج دار استفاده می شود می توان بهره گیری نمود. این نوع از میلگردها از آن جایی که منجر به افزایش قابل توجه مقاومت کششی سازه و بتن به کار رفته در آن می شوند، قابل استفاده در نقاطی از سازه هستند که فشار وارده بر آن قسمت ها بالا می باشد. یکی از اصلی ترین نکاتی که حین استفاده از میلگردهای سنگین می بایست به آن توجه نمود، شکنندگی این نوع از میلگردها می باشد؛ چرا که در این میلگردها از مقدار کربن بیش تری استفاده شده است و لازم است که از به کار گیری آن ها در نقاطی از سازه که احتیاج به خم کاری دارند ممانعت به عمل آید و به جای آن ها از میلگردهای سبک در این قسمت ها استفاده نمود.

میلگرد سبک بهتر است یا میلگرد سنگین؟

هر کدام از میلگردهای سبک و سنگین از ویژگی های متفاوتی برخوردار می باشند که آن ها را برای کاربردهای گوناگونی مناسب کرده است. تفاوت بارز این دو نوع میلگرد در وزن آن ها می باشد که میلگردهای سبک از وزن کم تری برخوردار بوده و در کارخانه ها به شکل شاخه ای و بندیل تولید می شوند. میلگردها هر چه وزن کم تری داشته باشند، تعداد شاخه های عرضه شده در هر بندیل نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر این ها، قیمت تمام شده برای تهیه میلگردهای سبک نیز در مقایسه با میلگردهای سنگین بالاتر می باشد. به همین دلیل پیش از اقدام به خرید میلگردهای مورد نیاز خود لازم است تا مقدار و نوع میلگردهای مورد نیاز خود را تعیین کرده و میزان بودجه اختصاص یافته خود برای تهیه این تعداد میلگرد را هم به درستی محاسبه نمایید.

جمع بندی

میلگردها را می توان جز پر کاربردترین و مورد استفاده ترین مقاطع فولادی به کار رفته در سازه ها به شمار آورد که به دو دسته میلگردهای سبک و سنگین قابل تقسیم می باشند. میلگردهای سبک از وزن کم تری در مقایسه با میلگردهای سنگین موجود در بازار برخوردار بوده و به صورت شاخه و بندیل نیز عرضه می شوند. کاربرد عمده میلگردهای سبک در تقویت و احداث حفاظ برای سازه های گوناگون بوده و از میلگردهای سنگین نیز جهت ایجاد سازه هایی با سختی بالا استفاده می گردد.